Коли міняти гуму на зимову в Україні у 2024 році | Блог СК VUSO
«Перевзування» автомобіля зі зміною сезону ー рутинна процедура для кожного водія. Важливо знати, коли міняти шини на зимові, щоб уникнути неприємних ситуацій на дорозі та аварій. Це особливо актуально для тих, хто щоранку їздить на роботу чи у справах на своєму авто.
Останніми роками зими в Україні не дуже холодні, проте перші морози настають неочікувано. Саме в цей час збільшується кількість ДТП через те, що водії не встигли встановити гуму, яка відповідає сезону. Отже, вчасна заміна ー це питання безпеки на дорозі.
Вимоги законодавства щодо термінів заміни гуми
Наразі в актуальних правилах дорожнього руху та в законодавстві не прописано конкретний час, умови або терміни, коли потрібно переходити із зимових шин на літні. Закону, який би прямо забороняв їздити на літніх покришках взимку, немає. Проте ви маєте пам’ятати, що це не просто небезпечно, а й часто призводить до серйозних ДТП.
Швидше за все, зовсім скоро у нашій країні законодавчо визначать, коли ставити зимову гуму. 20 лютого 2024 року зареєстрували законопроект №11029, який передбачає посилення відповідальності в разі порушення правил безпеки дорожнього руху. За цим нормативним документом за використання шин, що не відповідають сезону, ви заплатите штраф у розмірі 1700 грн.
У цьому законопроекті також пропонують за повторне таке порушення штрафувати вже на суму від 3400 до 8500 грн і додатково позбавляти права керування транспортним засобом на термін від 3 до 6 місяців. Доки цей нормативний документ не запровадили, вам не завадить звикнути міняти літні покришки з настанням холодного сезону, щоб уникнути проблем.
Чи є зараз штраф за їзду на літніх шинах узимку
Давайте зазирнемо до ПДР, щоб визначити, чи вимагають вони мати два комплекти гуми. Так, у підпункті 31.4.5 вказано, що шини мають відповідати стану дорожнього полотна, у тому числі й тоді, коли на дорозі ожеледиця, іній або сніг.
Тим не менше багато водіїв ігнорують перехід на зимову гуму, адже досі адміністративної відповідальності за це не передбачено. Проте штраф за використання шин, які знаходяться в неналежному стані, є. Його регламентують стаття 121 КУпАп та пункт 31.4.5 ПДР.
Згідно з цими вимогами, гума не підходить для їзди, якщо:
-
висота протектору менше встановленої допустимої. Цей показник залежить від ваги авто: до 3,5 тони ー це 1,6 мм, понад 3,5 тони ー 1 мм. Висота протектору шини автобуса має складати не менше 2 мм, у моторолера ー 0,8 мм;
-
на гумі є порізи чи інші механічні пошкодження. За наявності шишок чи інших дефектів визначать, що матеріал знаходиться в неналежному для їзди стані;
-
тип, розмір, індекс навантаження покришок не відповідають масі автомобіля в повній комплектації;
-
на одній осі встановлені колеса різного типорозміру й конструкції, наприклад, радіальні поруч із діагональними або гума з шипами та без них.
Незважаючи на те, що в діючому законодавстві не вказано, коли перевзувати машину на зиму, ви маєте однозначно замінити гуму, якщо її протектор стерся або наявні перераховані вище проблеми.
За невиконання цієї вимоги ви заплатите штраф у розмірі 20-40 неоподаткованих мінімумів, а в разі повторного порушення можна отримати адміністративний арешт на 10 діб або втратити право керувати авто на 3-6 місяців.
Чому важливо вчасно міняти гуму зі зміною сезону
Літні шини створені для їзди по сухій або мокрій дорозі, проте при високих температурах. У холод вони втрачають свої властивості, тому зчеплення з дорогою, у випадку їзди на них, погіршується. Крім того, через збільшення гальмівного шляху зростає вірогідність ДТП. При експлуатації при низьких температурах літні покришки швидше зношуються.
Проте через відносно теплі зими та пізнє настання холодів в Україні не всі водії дотримуються правила щодо зміни гуми. Проте це питання власної відповідальності за безпеку на дорозі. Саме тому відкладати перевзування не можна, в іншому випадку можна не впоратись із керуванням на слизькій, покритій кригою або інеєм дорозі.
Термін, коли потрібно перевзуватися на зимову гуму, залежить від середньодобової температури повітря. Якщо вона опускається нижче +7 градусів, це означає, що настав час замінити покришки. Деякі водії не чекають різкого похолодання й звертаються на шиномонтаж на початку жовтня, коли ще відносно тепло, та їздять так до перших чисел квітня.
Це досить практичний підхід із таких причин:
-
різке настання холодів не стане для вас неприємним сюрпризом. Навіть якщо за ніч трохи приморозить, ви зможете поїхати зранку куди завгодно, не хвилюючись за безпеку;
-
вам не доведеться стояти в черзі й чекати, доки інші водії перевзують свої авто;
-
до настання сезону ця послуга коштує дешевше;
-
після встановлення зимових покришок ви маєте достатньо часу, щоб звикнути їздити на них. Це особливо актуально, якщо у вас невеликий стаж водіння.
Деякі водії не встановлюють гуму раніше, щоб уникнути її передчасного зношення. Проте за невеликого пробігу декілька тижнів, що залишились до настання потрібної середньодобової температури, не матимуть великого впливу на стан покришки. Найбільшим зношення буває за температури +20 і вище.
Які вимоги щодо заміни шин за кордоном
Якщо ви плануєте подорожувати взимку по території ЄС на своєму авто, вам необхідно знати основні вимоги щодо покришок, адже штрафи за порушення правил дорожнього руху в інших країнах дуже високі. При цьому норми та вимоги в кожній державі Євросоюзу відрізняються.
У більшості країн, якщо не рахувати скандинавські, можна їздити без зимової гуми. Проте якщо ви захочете заїхати на певні траси, без спеціальних покришок та ланцюгів вам можуть відмовити. Чіткого регламенту щодо того, за якої температури міняти гуму на зимову, в ЄС немає.
Проте Директива 92/23 з 1992 року встановлює поняття «M+S» ー це вироби:
-
які гарантують гарне зчеплення з асфальтовим покриттям;
-
забезпечують стійкість транспортного засобу на слизькій, покритій кригою або засніженій дорозі;
-
мають особливий малюнок протектора з великими канавками у продольному напрямку. Також на таких покришках є ґрунтозачіпки, а відстань між елементами роблять великою.
Якщо ви плануєте їхати на своєму авто в небезпечних умовах, велике значення має склад гумової суміші протектора. Директива ніяк не регламентує ці характеристики, проте варто знати, що вироби, адаптовані до зими (снігу, криги), помічають знаком 3PMSF у вигляді сніжинки всередині трьох гірських вершин.
Які терміни в різних країнах
Як ми вже згадували, вимоги щодо термінів заміни та використання сезонних шин у країнах ЄС відрізняються. Тому все залежить від того, куди саме ви плануєте поїхати. Розглянемо вимоги різних держав ЄС щодо того, коли міняти літню гуму на зимову:
-
У Латвії перевзувати потрібно всі машини вагою до 3,5 тонн. Це робиться в термін до 1 грудня, до 1 березня необхідно їздити на зимовій гумі. З першого жовтня до першого травня можна використовувати шиповані покришки.
-
У Німеччині власники перевзувають свої автомобілі суворо до 1 грудня, це обов’язкова вимога, вказана в ПДР. Важливо, щоб шини відповідали вимогам ЄС 92/23/EWG, інакше доведеться сплатити штраф 60 євро. Шиповані вироби заборонені, проте на засніжених дорогах можна користуватися ланцюгами там, де це дозволяє відповідний знак.
-
В Естонії зимовий комплект встановлюють у період з 1 грудня по 28 лютого. З 1 листопада по 1 травня можна їздити на шипованих покришках, але тільки автомобілям вагою менше ніж 3,5 тонни. Немає особливих вимог щодо використання ланцюгів.
-
В Австрії перевзування є обов’язковим на період з 1 листопада по 15 квітня. У цій країні вважаються літніми всі покришки з глибиною протектора до 4 мм. ТЗ, розраховані на перевезення 8 й більше пасажирів, перевзувають з 1 листопада до 15 березня, вантажні авто (до 3,5 т.) – до 15 квітня.
-
У Фінляндії на зимовій гумі потрібно їздити з 1 грудня по 28 лютого. При цьому глибина профіля покришки має складати не менше 3 мм. Шиповані моделі можна використовувати з 1 листопада по 31 березня з обмеженням швидкості до 100 км/год на автобані та 80 км/год – на інших трасах.
-
У Чехії період, коли на авто мають бути встановлені зимові шини, стартує з 1 листопада й завершується 1 квітня. Шиповані використовувати заборонено, при цьому обов’язково одягати ланцюги для руху по засніженій або покритій кригою трасі з обмеженням швидкості до 50 км/год.
В інших країнах вимоги відрізняються. Наприклад, у Польщі та Румунії не можна використовувати шиповані моделі. З 2011 року по румунських дорогах можна їздити тільки на зимовій гумі в період з 1 листопада по 31 березня.
Чи можна їздити на зимових покришках влітку
Кожен водій, який дотримується правил дорожнього руху, знає, що з настанням теплого сезону покришки потрібно знову замінити. Тому важливо знати, як і коли переходити на зимову гуму в Україні, в який час повернутися до літньої.
Не просто так покришкам надають певні ознаки відповідно до сезону. Зимові шини виготовляють із більш м’якого матеріалу, в порівнянні з літніми. Це необхідно, щоб забезпечити краще зчеплення з мокрою або холодною поверхнею. При температурі вище +5 така гума починає плавитися, в результаті:
-
збільшується гальмівний шлях;
-
погіршується керованість автомобілем;
-
зростає ризик аквапланування.
Якщо це покришка з шипами, вона дуже пошкоджує асфальтове покриття.
В Україні наразі розглядають питання запровадження штрафу за літню гуму взимку. Тому кожен водій мусить знати, коли перевзути свій автомобіль, та робити це вчасно. Краще не чекати, доки знизиться середньодобова температура, адже тоді на СТО можуть бути великі черги й ви просто не встигнете вчасно встановити потрібні шини.