Що таке регрес у страхуванні та коли страхова компанія може вимагати у водія гроші за автоцивілкою
Автоцивілка — обовʼязкове страхування в Україні, наявність якого дозволить уникнути зайвих витрат у випадку аварії з вашої вини. За цим полісом страхова виплачує компенсацію потерпілому на ремонт його автомобіля та лікування, якщо в цьому є необхідність.
Проте кожен водій, який є власником ОСЦПВ, мусить знати, що таке регрес у страхуванні та у яких випадках він виникає. Це дозволить уникнути неприємної ситуації, коли після аварії доводиться додатково й несподівано витрачати гроші.
Що таке регрес у страхуванні
Це особливий випадок, коли страхова компанія вимагає у водія, винного в ДТП, повернути виплачені в рамках компенсації кошти. Юридично так називається право зворотної вимоги страховика до особи, визнаної винною в спричиненні шкоди. Вона подається вже після отримання компенсації.
Водієві, який повинен повернути виплачені страховою компанією кошти, надходить регресна вимога. Часто вона стає справжньою несподіванкою для водія, адже компенсацію виплачено, й він вважає, що справу закрито. Подавати такий позов може як страхова компанія, так і МТСБУ, залежно від того, хто виплачував компенсацію.
Загалом уся процедура подання регресної вимоги поділяється на декілька етапів:
-
застрахована особа потрапила в ДТП й була визнана винною;
-
в рамках Автоцивілки страхова компанія покриває завдані іншому автомобілю збитки, тобто виплачує потерпілому кошти;
-
протягом 3 років після нарахування відшкодування фірма, що нарахувала компенсацію, має право звернутися до суду з регресним позовом;
-
після розгляду справи винуватець повертає кошти.
Якщо винним у ДТП визнано не власника машини, а іншу особу, то саме вона отримає регресну вимогу. Проте коли водій, на якого оформлене авто, передає право на керування тому, хто його не має, наприклад, людині без посвідчення водія, тоді саме йому доведеться відповідати.
Щоб отримати ширший захист від будь-яких неприємностей, а не тільки ДТП, рекомендуємо оформити КАСКО. Це добровільний тип страхування, яке покриває не тільки відповідальність в аварії, але й інші випадки. За правилами його дії власник отримає відшкодування у разі пошкодження авто третіми особами, внаслідок стихійних лих тощо.
Законодавча основа: коли регрес законний
Цей позов — не просто примха страхової компанії. Варто знати, що регрес у страхуванні регламентується законом, і право вимагати його чітко прописане в конкретних нормативних актах. Зокрема, дізнатися про нього більше можна з закону «Про обов'язкове страхування цивільно-правової відповідальності власників наземних транспортних засобів», а саме зі статті 37.
Відповідно до законодавства, регресний позов може подаватися не тільки до цивільної особи, але й організації. Наприклад, це може бути компанія, що відповідає за стан доріг, якщо було доведено, що аварія трапилась з її вини. Для стягнення коштів страхова фірма звертається безпосередньо до суду.
Отже, варто враховувати, що страхова не вимагає повернути гроші неправомірно. Проте треба докладно вивчити положення законодавства, щоб уникнути випадків, коли компанія намагається стягнути кошти з відповідального та чесного водія. У статті вказано, що регресна вимога подається у випадку порушення винуватцем законодавства.
Чому страхова компанія має право вимагати гроші
Не всі власники Автоцивілки знають про право страховика на регресний позов, і дуже дивуються, отримавши його. Випадок, коли страхова компанія вимагає гроші назад, ініціюється у разі порушення застрахованою особою законодавства або правил дії поліса.
Це право передбачене законом не просто так, адже важливо, що порушники законодавства повністю розуміли наслідки, до яких призводять неправомірні дії. Проте у випадку, якщо отримано регресну вимогу, варто звернути увагу на підстави, на основі яких її можна подавати.
Стаття 37 закону «Про обов'язкове страхування цивільно-правової відповідальності власників наземних транспортних засобів» регламентує, що регрес за Автоцивілкою може виникнути у випадках, якщо водій:
-
під час скоєння ДТП, безпосередньо перебуваючи за кермом, знаходився в стані наркотичного чи алкогольного спʼяніння або під впливом різноманітних препаратів, здатних впливати на точність та швидкість реакції;
-
не мав водійського посвідчення взагалі або конкретної категорії, потрібної для керування транспортним засобом;
-
після вчинення аварії з власної вини самовільно покинув місце пригоди;
-
відмовився проходити експертизу для підтвердження чи заперечення перебування в стані наркотичного чи алкогольного спʼяніння або факту вживання препаратів, що впливають на швидкість і точність реакції за кермом;
-
не повідомив вчасно страховій компанії про факт аварії. Це потрібно зробити не терміново, але обовʼязково протягом трьох днів після настання пригоди. Повідомити про страховий випадок можна онлайн або в письмовій формі.
У статті 43 закону вказано випадки, в яких застрахованій особі потрібно звернутися не до страхової компанії, а до МТСБУ. Вимога зробити це вчасно, а саме протягом трьох днів, і в такому випадку залишається актуальною. Якщо водій не зміг повідомити про факт ДТП з поважних причин, він повинен надати документи, що підтверджують це.
Відповідно до законодавства, регрес виникає і в інших випадках. Наприклад, страхова може вимагати відшкодування, якщо було встановлено, що транспортний засіб на момент аварії знаходився у плачевному технічному стані, й саме це спричинило дорожньо-транспортну пригоду.
Ще одна підстава — коли термін дії страхового договору закінчився, та ДТП сталася в період, не передбачений у ньому. Автоцивілку потрібно оновлювати кожен рік, при цьому не обовʼязково мати при собі тільки паперовий поліс. Він повністю дійсний і в електронному вигляді.
Стаття 37 досить велика, тому не завадить досконально вивчити її. Вона також регламентує випадки, в яких МТСБУ може подавати регресну вимогу. Цікаво, що Моторно-транспортне бюро має право вимагати відшкодування й без наявності Автоцивілки, або від водія, що викрав автомобіль.
Приклади з життя
Варто враховувати, що підстав для регресу досить багато. Найчастіше відшкодування страхової компанії вимагають повернути тоді, коли водій не повідомив про аварію в 3-денний термін. Проте, по факту, якщо випадок зареєстрований у поліції та винуватця притягнуто до адміністративної відповідальності, можна звернутися до суду для скасування регресної вимоги.
Це можливо тоді, коли реально встановити обставини ДТП. Тобто якщо на місце викликали поліцію, винуватець сплатив усі необхідні штрафи та страхова добровільно призначила компенсацію, цілком реально довести, що факту неповідомлення як такого не було. Проте варто враховувати й інші підстави.
Чим регрес відрізняється від суброгації
Суброгація — це процедура, яка також передбачає відшкодування збитків. Проте в рамках регресу водій повинен повернути вже виплачені для відшкодування збитків кошти. Суброгація не передбачає такого правила. Так називається випадок, коли винуватець ДТП повинен покривати збитки потерпілого з власного бюджету.
Тобто суброгація — це коли застрахована особа бере на себе обовʼязки страхувальника. Вона може застосовуватися до будь-кого, винного в скоєнні ДТП. Право на регрес настає тільки після того, як страхова компанія виплатила фінансову компенсацію за завдану потерпілому шкоду. Для суброгації не передбачено такого правила.
Як захистити себе від регресу
Щоб уникнути таких неприємностей, важливо дотримуватися правил дорожнього руху та договору страхування. Стикатися з ситуацією, коли потрібне повернення виплат страховій, не доведеться, якщо ви:
-
вчасно повідомили про факт аварії. Найкраще зробити це на місці події, проте якщо такої можливості не було, тоді протягом 3 днів;
-
подали страховику повний пакет документів. Не варто приховувати обставини події, адже вони можуть зʼясуватися пізніше та призвести до регресу;
-
відстежуєте термін дії Автоцивілки. Навіть якщо вона прострочена на 1 день, вже вважається недійсною.
Обовʼязково перегляньте статтю 37 закону «Про обов'язкове страхування цивільно-правової відповідальності власників наземних транспортних засобів». Якщо ви будете знати свої права та підстави, за яких виникає регрес, зможете уникнути неприємних ситуацій.
Що робити, якщо ви отримали регресну вимогу
У випадку виявлення відповідних підстав страхова подає в суд, потім позов розглядається та набуває чинності. Перший і важливий момент: ігнорувати вимогу ні в якому випадку не можна. Якщо винуватець не зʼявиться до суду, рішення винесуть заочно. У такому випадку загальна сума може значно зрости.
Це повʼязано з тим, що регресна вимога включає не тільки виплату збитків потерпілому. До загальної суми входять також ціна експертизи, ведення страхової справи, а також інші витрати компанії, які потрібно відшкодувати. Якщо клієнт не згоден з вердиктом, його можна оскаржити — для цього варто звернутися до хорошого адвоката.
Загальної формули розвʼязання такої суперечки немає, все залежить від конкретного випадку. Проте завжди потрібно збирати якомога більше документів по справі, а також розібратися, яка саме організація подала позов. Може бути, що відшкодування виплатила страхова потерпілого, а ваша — ні. Тоді потрібно звертатися до останньої.
Ще одна запорука відсутності проблем — співпраця з відповідальною страховою компанією. Звертайтесь до «ВУСО», адже тут завжди діють прозорі умови отримання виплат. Тут можна оформити не тільки Автоцивілку, але й КАСКО, або мініКАСКО чи Зелену картку онлайн без візиту до офісу.