Види франшиз: нульова франшиза, розмір франшизи, страхова франшиза — пояснюємо просто

Види франшиз: нульова франшиза, розмір франшизи, страхова франшиза — пояснюємо просто

Автор:

Анна Бабій

6 хв на читання · 20.01.2022

Кожен, хто цікавився страхуванням або підприємництвом, стикався з терміном «франшиза». У страхуванні це частина збитків, яку клієнт покриває самостійно. У бізнесі ж франшиза — це модель передачі прав на бренд, технології та стандарти, що дозволяє масштабувати компанію і відкривати філії під єдиною торговою маркою. 

Нижче розглянемо види франшиз, галузеві особливості, переваги та недоліки різних форматів, а також критерії вибору оптимальної моделі. Зазначимо, що наразі така опція безпосередньо впливає на вартість страхування.

Страхова франшиза та яка вона буває

Згідно з пунктом 9 Закону України «Про страхування», страхова франшиза — це частина збитків, яку страховик не відшкодовує за умовами договору страхування. Інакше кажучи, це сума, яку клієнт оплачує самостійно у разі настання страхового випадку.

З погляду страхової компанії, франшиза покликана стимулювати клієнтів до більш обережного ставлення до об'єкта страхування: якщо збитки менші за розмір франшизи, їх доведеться покривати самостійно. Для клієнта ж франшиза дозволяє знизити розмір страхової премії та уникнути збору великої кількості документів у разі незначних пошкоджень.

Умовна й безумовна франшизи

Франшиза буває двох видів: умовна та безумовна. Умовна передбачає, що клієнт самостійно відшкодовує збитки, які не перевищують встановлену суму. Наприклад, якщо умовна франшиза становить 1000 грн, а збитки — 800 грн, відшкодовувати їх доведеться клієнту. Якщо ж збитки перевищують франшизу, наприклад 1100 грн, страхова компанія виплачує всю суму 1100 грн.

Безумовна страхова франшиза, яка частіше використовується в Україні, працює трохи інакше. Якщо збиток менший за розмір франшизи, клієнт компенсує його самостійно. Якщо збиток перевищує її, страхова компанія відшкодовує лише суму збитку за вирахуванням франшизи. Наприклад, при франшизі 1000 грн і збитках 5000 грн страхова виплатить 4000 грн, а 1000 грн залишку покриє клієнт.

Що варто знати про розмір франшизи

Розмір франшизи може бути фіксованим (грошовим) або вираженим у відсотках від страхової суми. Фіксований показник має незмінну грошову величину протягом дії договору. Наприклад, при франшизі 500 грн страхова виплата завжди буде на цю суму меншою за розмір збитків.

Відсоткова франшиза залежить від страхової суми. Наприклад, при безумовній франшизі 1% і страховій сумі 50 000 грн грошовий еквівалент франшизи становитиме 500 грн. Якщо збитки сягають 5000 грн, страхова виплатить 4500 грн. Існує також нульова франшиза — це коли всі збитки відшкодовуються страховиком. 

В ОСЦПВ франшиза зазвичай є фіксованою сумою, а в КАСКО — відсотком від страхової суми. Розмір франшизи — це основний фактор, який впливає на вартість страховки. Чим більша франшиза, тим дешевший поліс, але тим більше власних коштів доведеться витратити у разі настання страхової події. 

Часто клієнти намагаються зекономити на страховому платежі, обираючи мінімальну франшизу, але у разі страхового випадку можуть втратити значно більше. Неправильне розуміння умов договору часто призводить до непорозумінь і формує негативне ставлення до страхової компанії.

Під час вибору цього показника важливо враховувати не лише його розмір, а й інші фактори, пов’язані з вашими ризиками та об’єктом страхування. Це не той параметр, на якому варто економити.

Класичні види франшизи: торгова, виробнича, сервісна

Тепер трохи поговоримо про франшизу у бізнесі. Вона також ділиться на види.

Торгова франшиза

Торгова (товарна) франшиза передбачає використання бренду та стандартів продажу. Франчайзі отримує право реалізовувати продукцію під відомою маркою, дотримуючись правил викладення товару, обслуговування та маркетингу. Найчастіше застосовується у магазинах одягу, косметики, техніки, в аптеках.

Виробнича франшиза

У цій моделі франчайзер передає технологію виробництва та навчання персоналу. Франчайзі сам виготовляє продукцію за фірмовими техкартами. Формат поширений у харчовій промисловості, пекарнях, локальному виробництві продуктів.

Сервісна франшиза

Сервісні франшизи передбачають надання послуг під єдиним брендом: салони краси, освітні центри, медичні послуги, автосервіси, клінінг. Це один із найдинамічніших форматів на ринку.

Альтернативні моделі: соціальна, дистрибуційна, товарна

Тип франшизи

Опис

Сфера застосування

Основна мета / особливість

Соціальна 

Поєднує комерційні елементи з соціальною місією

Освітні програми, благодійні ініціативи, екологічні проєкти

Масштабування соціального впливу, не лише прибуток

Дистрибуційна 

Франчайзі отримує ексклюзив або частковий ексклюзив на продаж продукції в певному регіоні

FMCG, косметика, техніка

Продаж продукції в регіоні

Товарна 

Надає право продавати продукцію бренду без повного впровадження готової бізнес-моделі

Fashion, дитячі товари, ювелірний бізнес

Продаж продукції без повної бізнес-моделі

Формати масштабування: майстер-франшиза, субфраншиза, територіальні права

Відповідно до організації системи та формату, виділяються такі типи франшиз.

Майстер-франшиза

Партнер отримує права на відкриття власних точок і sublicensing — продаж франшизи іншим підприємцям у межах країни або великого регіону. Такий формат сприяє швидкому розширенню бізнесу.

Субфраншиза

Передача частини прав майстер-франчайзі іншим партнерам у межах регіону. Дозволяє швидше розвивати мережу та розподілити операційне навантаження.

Територіальні права

Франчайзі отримує право працювати під брендом у конкретному місті або області. Підходить для конкурентних сегментів з обмеженими локаціями.

Галузеві особливості застосування різних видів франшиз

Галузеві вимоги суттєво впливають на вибір моделі франшизи та рівень ризиків. Якщо розглянути коротко за галузями діяльності людині, то можна виділити такі особливості:

  • у мережі HoReCa критичними є стандарти смаку та якості;

  • у fashion-індустрії важливі логістика та сезонність товару;

  • медицина вимагає суворого дотримання законодавства та стандартів;

  • у сфері освіти здійснюється контроль методології та програм;

  • в логістиці й сервісі — управління персоналом та операційна ефективність.

Тобто все залежить від сфери вашої діяльності.

Переваги та обмеження кожного виду

Вид франшизи

Переваги

Обмеження

Торгова

Швидкий запуск, сильний бренд, маркетинг

Жорсткі стандарти, обмеження асортименту

Виробнича

Контроль собівартості, унікальний продукт

Високі інвестиції у виробництво

Сервісна

Невеликі вкладення, гнучкість

Залежність від кваліфікації персоналу

Соціальна

Підтримка грантів, репутаційний ефект

Нижча маржинальність

Дистрибуційна

Ексклюзив у регіоні, стабільність постачання

Ризик залежності від бренду

Товарна

Простота запуску

Мінімальний контроль над бізнес-процесами

Як вибрати відповідний тип франчайзингу залежно від цілей та ресурсів

Ваші ресурси / цілі

Оптимальний тип

Невеликий бюджет, мало досвіду

Товарний або мікрофранчайзинг

Середній бюджет, потрібна готова модель

Бізнес-форматний

Великий капітал, бажання інвестувати

Інвестиційний

Маєте управлінські навички, хочете керувати

Управлінський

Маєте виробничу базу або доступ до неї

Виробничий

Хочете мінімум обмежень

Товарний

На що звернути увагу перед покупкою франшизи?

Насамперед оцініть репутацію та історію бренду і фінансові результати чинних франчайзі. Важливими є умови договору: роялті, внески, штрафи. Врахуйте такі моменти, як маркетингова підтримка, умови постачання. Своє значення має і якість комунікації з франчайзером.

Якщо ви прагнете вигідної співпраці, варто звернутися до VUSO. Наша компанія — надійний та відповідальний страховик, який завжди використовує індивідуальний підхід до клієнтів.

Якою буває франшиза?

Буває страхова й підприємницька. 

Скільки існує видів франчайзингу?

У бізнесі основні види: комерційна, виробнича, міжнародна. У страхуванні — умовна й безумовна.

Як називається власник франшизи?

Франчайзер — це власник бренду або бізнес-моделі, який продає права. Франчайзі — це той, хто купує права і користується брендом.

Що таке система франчайзингу?

Система франчайзингу — це організаційно-правова та економічна структура, де франчайзер надає франчайзі право вести бізнес під своїм брендом за встановленими правилами та стандартами.

Чи була ця стаття для вас корисною?

Залиште оцінку!

Дякуємо за оцінку 💚

This page does not has your language translate


Цей вебсайт використовує cookies.
Залишаючись на сайті, ви погоджуєтесь з Політикою конфіденційності та Правилами щодо файлів cookie.

Приймаю

SUBSCRIBE to the newsletter and receive special offers! 📣